«مرغ شکمپُر» با حاشیه ای پر از سبزیجات همیشه برایمان تداعی کننده میزهای پرطمطراق از آدمهای متمولی است که در فیلمها و کارتونها دیدهایم. این در حالی است که تهیه و پخت «مرغ شکمپر» با هر دستور غذایی همواره ارزان و به صرفه بوده است. «سانازسانیا» مرغ شکمپر با بِه و انار را برایتان تدارک دیده است. اینبار خبری از زرشک و گردو با سبزیجات معطر نیست. بِه و انار رنگ دیگری به مرغ شکمپر داده اند. در صورت امکان، برای تهیه این غذا از مرغ تازه استفاده کنید و از مصرف مرغهای یخ زده خودداری کنید.

 

دستور پخت مرغ شکم‌پُر با بِه و انار :

مرغ را با مقداری نمک و فلفل سیاه مزه دار کنید سپس داخل شکم مرغ را با (پیاز خلالی خردشده) پُر کنید و یک ساعت در یخچال استراحت دهید.
(پیاز نگینی خردشده) را در تابه ای حاوی ۲۵ گرم کره و مقداری روغن مایع، روی حرارت ملایم، تفت دهید تا نرم و شفاف شود. زردچوبه را اضافه کرده و یک دقیقه تفت دهید، سپس بِه و دارچین را به آن بیافزایید و به تفت دادن ادامه دهید. پس از آن، آلو و دانه انار را اضافه کرده و چند دقیقه دیگر تفت دهید.
مرغ را از یخچال خارج کنید، پیازهای خلالی را از شکم مرغ خارج و شکم مرغ را با مخلوط بِه و انار پُر کنید سپس پوست مرغ را با نخ و سوزن مخصوص آشپزی بدوزید. پاهای مرغ را با نخ به هم ببندید سپس با تکه ای دیگر بال ها را از پشت ببندید.
عسل، بقیه کره و زعفران را در ظرفی بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. تمام سطح مرغ را به وسیله قلم موی مخصوص آشپزی به مخلوط عسل آغشته کنید سپس آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید و در سینی فر قرار دهید.
مرغ را یک ساعت و ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فری که از ۱۵ دقیقه قبل، روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کرده اید، قرار دهید تا مرغ بپزد.
مرغ را از فر خارج کنید و در ظرف مورد نظر قرار دهید. مرغ شکمپر را به همراه نان یا چلو سرو کنید.
بِه پخته شده برای درمان ورم معده و ورم روده بزرگ بسیار مفید است و دستگاه گــــــوارش را تقویت میکند.